Menu

آغاز صنعت رس منبسط شده

brutal Beton Article

. هایدی با داشتن تجربه قابل توجهی که در مورد ساخت و ساز مشکلات آن داشت در پی یافتن راهی به منظور حل مشکلات آن بود.

او دریافت که می توان از مواد سبک وزن منبسط شده را توسعه بخشید. هایدی با داشتن تجربه قابل توجهی که در مورد ساخت و ساز و مشکلات آن داشت در پی یافتن راهی به منظور حل مشکلات آن بود. او دریافت که می توان از مواد سبک وزن منبسط شده که دور انداخته می شوند به عنوان سنگ دانه سبک استفاده کرد. این مواد از منافذ منفصلی تشکیل شده اند که در اثر تشکیل و انبساط گازهای داخل سنگ رس ایجاد می شوند.

این سبکدانه ها دارای سختی زیادی مانند شیشه هستند.در نتیجه الزامات لازم سنگدانه ها یعنی سختی و نفوذناپذیری را دارا هستند و وزن مخصوص کمتری نسبت به سنگدانه های معمولی مانند شن و ماسه دارند

ARTICLE

یک سنگدانه با ویژگی های ذکر شده می تواند بارهای مرده سازه های بتنی را کاهش دهد و در نتیجه مشکلات هزینه و طراحی را حل کند.

این سبکدانه های تولید شده توسط هایدی بعنوان ماده ای ایده آل برای ساختن بتن های مخصوص محسوب شد. تقریبا بعد از یک دهه تجربه و آزمایش ، هایدی فرآیند ساختن این سنگدانه ها توسط گرما دادن به ذرات کوچک رس و اسلیت در کوره گردنده را ثبت کرد.

در نتیجه ساخت سبکدانه رسی به صورت گرم نمودن تدریجی رس به منظور فرصت یافتن گازهای محبوس برای ایجاد تخلخل به سرعت رایج شد. شواهد نشان می دهد که بتن ساخته شده با این مصالح رفتار مکانیکی مشابه با بتن های معمولی را دارد.

با گذشت زمان ، محققان آزمایش های بیشتری را انجام دادند که یافته های هایدی را استفاده از سنگدانه های رسی منبسط شده در کوره های گردان بتن با مقاومت 34 مگاپاسکال و وزن مخصوص 1760 کیلوگرم بر متر مکعب بدست آمد

انگیزه مهم برای بهبود بتن سبکدانه در سال 1940 ایجاد شد، در آن زمان آژانس ملی خانه سازی ایالات متحده متوجه پتانسیل بتن سبک برای ساخت سازه ها شد. با پشتیبانی برخی دیگر از نهادهای مرتبط آموزش های موازی همزمان در آزمایشگاه های اداره ملی استاندارد برای تعیین ویژگی های بتن های ساخته شده با دامنه گسترده ای از انواع سبکدانه ها انجام شد .

این آموخته ها و تحقیقات ابتدایی توجه خود را روی پتانسیل بتن سبک برای استفاده در سازه ها متمرکز کردند و علاقه مندی جدیدی را روی اعضای سبک سازه ای با قاب خمشی پدیدآوردند . بر مبنای نتایج به دست آمده از این تحقیقات کاربرد بتن سبکدانه در سازه های ساختمانی نیز آغاز گردید.

برای مثال در سقف های ساختمان 42 طبقه در شیکاگو از بتن سبک استفاده شد

به اشتراک بگذارید

گالری

مقایسه سبک دانه های صنعتی و پوکه معدنی

مقایسه سبک دانه های صنعتی و پوکه معدنی

سبکدانه های مصنوعی با انواع دیگری از منابع طبیعی یا محصولات جانبی صنایع نیز تولید می شوند. امروزه ساخت سبکدانه های مقاوم با خاکستر بادی، روباره کوره اهنگدازی ، شیل و دیگر منابع متداول است.

برای مثال تولید تجاری روباره های منبسط شده در سال 1928 آغاز شد و در سال 1948 اولین بتن سبکدانه با کیفیت سازه ای در پنسیلوانیای شرقی تولید شد.

در این گزارش تمرکز برروی سبکدانه های تولیدشده با رس منبسط شده و بتنهای سبک ساخته شده با آن می باشد

امروزه دانه های خاک رس منبسط شده سبک به روش حرارت دادن برخی از انواع رس در دمای بالای 1000 درجه سانتی گراد تولید و عرضه می شوند. ویژگی های فراوان این دانه ها از قبیل وزن کم، عایق حرارت و صوت ، مقاومت در برابر یخ زدگی ، تراکم ناپذیری تحت فشار ثابت و دائمی ، فساد ناپذیری ، مقاومت در برابر آتش و PH نزدیک به نرمال باعث شده است تا در طیف وسیعی از کارهای عمرانی مورد استفاده قرار گیرد.

بهره گیری از مزیت های بتن سبک ، هم از حیث سبک سازی و هم از حیث جلوگیری از اتلاف انرژی و توسعه پایدار، هم اکنون یکی از ضرورت های صنعت بتن است.

برخی از ویژگی های مهم دانه های لیکا عبارت است از :

- وزن مشخص کم

- غیرقابل احتراق

- واکنش ناپذیری و فساد ناپذیری

- عایق حرارتی وصوتی

- میزان جذب آب کم ( وجود منافذ درونی بسته ، ساختمان سلولی خاص و وجودپوشش خارجی دانه ها باعث کاهش چشمگیر جذب آب دانه های لیکا ( حداکثر 18 درصد حجم آن ) نسبت به سایر سبکدانه ها می شود.)

- مقاومت زیاد در برابر یخ زدگی

- ضریب انبساط حرارتی کم

- دانه بندی

مقایسه سبک دانه های صنعتی و پوکه معدنی


مقایسه سبک دانه های صنعتی و پوکه معدنی


نظر شما ارزشمند است:

دیگاه شما درباره این محصول چیست؟

شما میتوانید در این بخش تجربیات و تظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

تجربه نظر کاربران: